Basic Attention Token (BAT)

Wat is Basic Attention Token (BAT)?

Basic Attention Token (BAT) is een cryptomunt verbonden aan de internetbrowser genaamd Brave. Deze token is een ERC20-TOKEN. Anders gezegd het is een Ethereum based token en is dus een extensie van de Ethereum blockchain.
BAT dient als betaalmiddel binnen de wereld van online advertenties en web-content. Met deze gedachte is BAT ontworpen. Het kan ingezet worden als betaalmiddel door creators en advertentie providers en ook door consumenten om andere partijen te compenseren.

Een voorbeeld hiervan:
Een consument die het nieuws volgt kan een donatie doen aan zijn favoriete nieuwskanaal. En een adverteerder kan iemand betalen voor het bekijken van zijn advertentie. Als je de online economie zo inzet zou dit een doorbraak kunnen vormen voor de online advertentie markt. Volgens de oprichters van BAT is deze ernstig aan vernieuwing toe.
Als je dit vergelijkt met Bitcoin en Litecoin is BAT dus echt ontworpen om een klein deel van de huidige economie te verbeteren.

Wie is de bedenker van Basic Attention Token?

Achter BAT gaat het software bedrijf Brave schuil. Brave werd in 2015 opgericht door 2 mannen die goed bekend zijn in de IT wereld. Van de 2 is Brendan Eich de bekendste. Wellicht zul je nu denken waarvan? Hij is de uitvinder van het bekende Javascript. Niet meer weg te denken uit het huidige voortgezet onderwijs en wordt wereldwijd ingezet.

Naast Eich is ook Brian R. Bondy betrokken bij de oprichting van Brave. Hij is afkomstig uit Canada en heeft een wiskunde en IT achtergrond. Ze hebben voor hun oprichting van Brave jarenlang samen gewerkt bij bekende bedrijven in de sector. Een voorbeeld hiervan is Mozilla, het bedrijf dat de Firefox browser ontwikkelde. Hun gezamenlijke project moest totaal anders worden. De oprichters van Brave zagen steeds meer dat consumenten op het internet als nummer en product worden gezien. Het doel van Browsers is zoveel mogelijk geld verdienen aan advertenties. Daarvoor word data gebruikt van gebruikers om dat te bereiken. Dit is ook de reden dat de laatste jaren privacy een steeds belangrijker item is geworden. Kijk bijvoorbeeld wat er met Facebook is gebeurd. Zij zijn al meermaals beboet omdat ze niet zorgvuldig omgingen met de privacy en data van gebruikers. Daarnaast is er nog een groot probleem in het huidige verdienmodel van het internet: gebruikers houden niets over aan die online advertenties. Dit is de reden dat Eich en Boney de webbrowser Brave bedachten. Met als token hiervoor Basic Attention Token. Maar wat is hier zo anders aan en waarom werkt dit met een cryptocurrency?

Waarom BAT?

Basic Attention Token is bedoeld als de valuta van een vernieuwde markt voor online advertenties. De oprichters van BAT vinden het huidige model  verouderd en daarnaast is er niet genoeg aandacht voor de gebruiker. De interesses van de gebruiker komen hierbij ook niet goed aan bod. Denk hierbij aan veel vervelende pop up advertenties op je scherm waar je niet op zit te wachten en daarvan ook nog eens een eindeloze herhaling. Het is zowel vervelend voor bedrijf als voor de consument. Voor het bedrijf is veel reclame zo inefficiĆ«nt en komt niet op de juiste manier bij de eind gebruiker aan.

Naast dit gaan er nog wat problemen schuil in het huidige model. Denk hier bij aan Ads (Advertenties). Deze maken de batterijduur korter, en gebruiken talloze trackers die ten koste gaan van de privacy van de gebruiker. En als je kijkt wie daar nu optimaal van profiteren dan zijn dat Facebook en Google. Zij hebben nu beide al een aardige monopolie positie in handen wat betreft de inkomsten van online advertenties.
Ter illustratie: van elke euro die aan online reclame verdiend wordt, gaat 73 cent naar Google of Facebook. Door deze positie kunnen zij dus ook de markt en de prijs bepalen. Concurrentie haakt hierdoor noodgedwongen af. Er zijn ook steeds meer malware advertenties en gevallen van fraude online. Deze leveren miljarden aan verliezen op bij gebruikers. Het vertrouwen in online advertenties is daarom ook hard aan het dalen. Als je bekijkt hoeveel mobiele apparaten gebruik maken van een ad-block service: 600 MILJOEN!! Dit betekent dat veel advertenties de eind gebruiker niet eens bereiken en dat veel advertenties dus voor niets zijn.

Brave browser

De Brave browser is bedacht om al deze problemen te verhelpen. Om te beginnen beschikt het over sterke ad-blockers en het blokkeert ook zogeheten cross-site trackers, waarmee websites je data kunnen opslaan zelfs als je hun website al verlaten hebt. Gevolg hiervan is dat je geen vervelende pop ups en reclames in beeld hebt. Advertenties worden op een andere manier onder de aandacht gebracht bij de gebruiker. Je krijgt geen pop up maar een notificatie met een advertentie. Met nieuwe algoritmes wil Brave advertenties aanbieden die beter zijn aangepast op individuele gebruikers. Ook Brave heeft hiervoor data nodig, maar gaat anders om met de privacy van de gebruikers. Maar hoe dan?

Als een gebruiker een advertentie aanklikt en ook bekijkt wordt er in ruil daarvoor uitbetaald in BAT. Deze browser houdt op een slimme manier zelf bij wat het saldo is van deze beloningen. Deze optelling gaat door tot aan het einde van de maand. In het startscherm kun je zien wat de te verwachten beloning is voor die maand. Is de maand om, dan worden de beloningen automatisch bijgeschreven op de ingebouwde BAT-wallet. Met het BAT-icoontje in de taakbalk kunnen gebruikers eenvoudig hun saldo zien.

Functies van BAT in de Brave-browser 

Gebruikers van Brave kunnen dus BAT-tokens verdienen door advertenties te bekijken. Deze beloning is vrij besteedbaar voor de gebruiker Je kunt ze sturen naar een Wallet adres om ze veilig op te slaan (cold wallet).
Maar let op: er is ook een interessantere functie waarmee het verdienmodel van het internet op zijn kop komt te staan.
De bedenkers hebben een visie voor het internet van de toekomst. Het probleem is volgens hen dat media, creators en artiesten niet direct betaald kunnen worden door gebruikers. In zeer korte tijd is het internet uitgegroeid tot het belangrijkste medium van miljarden mensen wereldwijd. Als je erover nadenkt is alles nog gratis op Netflix en Spotify na waar creators wel direct betaald worden, maar met inkomsten uit abonnementen. Daarop bedachten Eich en Bondy het volgende genaamd Tipping. Het komt erop neer dat een gebruiker een beloning kan sturen naar zijn of haar favoriete artiest. Denk hierbij aan Twitter of YouTube. Met deze inkomsten kunnen zij dan weer op hun beurt beter onderzoek doen, betere producties betalen, of nieuwe muziek uitgeven. Eich en Bondy zijn van mening dat gebruikers best bereid zijn te betalen voor media content van hoge kwaliteit. Dat zie je ook terug bij het succes van Netflix. Alleen het nadeel hiervan is dat een gebruiker ook betaald voor producten die hij of zij niet leuk vind of geen gebruik van maakt. Met het Tipping systeem is dat probleem verholpen. Je kan een bijdrage leveren voor een specifieke tweet of video. Ook kan dit bij een bepaalde pagina op de website. Eich en Bondy denken dat in de toekomst het internet er zo uit komt te zien: gebruikers betalen een kleine vergoeding voor hun content en deze inkomsten gaan rechtstreeks naar de creators. Daarmee kun je als gebruiker van het Brave netwerk dus ook BAT tokens verdienen. Ideaal zo snijdt het mes aan twee kanten.

Privacy in Brave browser

Zoals beloofd zouden wij hier nog op terug komen war betreft privacy. Dit is een belangrijke kwestie in de huidige online wereld. Geld staat bij bedrijven op 1 en privacy van gebruikers komt daarbij onder druk te staan. Hoe meer data hoe meer specifieke pop ups een gebruiker krijgt en des te hoger zijn de inkomsten. Alles word opgeslagen middels cookies. Hiermee geef je ontzettend veel prijs over je privacy aan internet bedrijven. Brave heeft een advertentie model met ingebouwde privacy maatregelen. Deze browser verzamelt gegevens over het surf gedrag van een gebruiker. Maar hierbij worden de gegevens wel anoniem gehouden. De gebruiker zijn identiteit blijft dus onder de radar. Voor de browser is het dus onbekend wie welk zoekprofiel heeft. En zo kunnen er wel advertenties worden aangeboden die specifiek passen bij de gebruiker. Door de nieuwe algoritmes van Brave hebben ze hierin een voorsprong op de andere browsers. Een nadeel is dat het aantal advertenties nog beperkt is. Veel adverteerders zijn nog onbekend met model van Brave en BAT.