Bierbrouwer Budweiser koopt voor 30 Ethereum beer.eth, via ENS en OpenSea

Budweiser en cryptocurrency? De Amerikaanse bierbrouwer die zichzelf maar al te graag King of Beers noemt, heeft via online marktplaats OpenSea de domeinnaam beer.eth gekocht. Hier hebben ze 30 ethers voor betaald, tegen de huidige koers van Ethereum is dat ongeveer 79 duizend euro.

Raket is een symbool

Het officiële Twitter-account van Budweiser heeft ook het profielfoto veranderd in een Budweiser-raket. NFT-kunstenaar Tom Sachs ontwierp de raket als onderdeel van zijn Rocket Factory Collection.

Welcome to the party https://t.co/uSh51Vyr41

— Tom Sachs: Rocket Factory (@tsrocketfactory) August 25, 2021

Volgens OpenSea werd de raket dinsdag gekocht voor 8 ether, ongeveer 21 duizend euro. De NFT van dit ontwerp was op dat moment slechts 12 dagen oud.

Maar wat betekent dit allemaal? Moeten we dit zien als iets eenmaligs van Budweiser en er verder niets achter zoeken? Wellicht is dit het begin van een trend, want feit blijft dat het grootste biermerk van de VS vertrouwen heeft in Ethereum, maar ook in de Ethereum Name Service (ENS) en NFT’s.

Budweiser paid 30 ETH for Beer.eth. That’s almost $100,000. There’s some symbolism to them flexing a rocket from @tsrocketfactory. It’s happening, everyone. pic.twitter.com/LecJdLfz2L

— dGEN Network (@dGenNetwork) August 25, 2021

Sinds vorig jaar hebben we veel geschreven over Ethereum en over NFT’s, maar ENS komt maar mondjesmaat voorbij. Tijd om er iets verder in te duiken.

Wat is de Ethereum Name Service (ENS)?

De Ethereum Name Service (ENS) is een gedistribueerd, open naamgevingssysteem dat draait op de Ethereum-blockchain. Je kan internetadressen kopen, maar in plaats van .com of .nl krijg je .eth. Dat lijkt nogal onzinnig om daar veel geld voor neer te leggen, maar dit is Ethereum, er is altijd meer. Wat er eigenlijk gebeurt is dat Ethereum ontvangstadressen, metadata en hashes (reeks getallen en letters) omzetten in identificeerbare webadressen.

Het mooie is dat dit ook andersom kan, zodat je op basis van een webadres het Ethereum ontvangstadres kan achterhalen.

ENS werkt net als Domain Name Service (DNS) op het normale internet. Zo heeft elke website een eigen IP-adres, jouw computer of webbrowser leest deze IP-adressen en toont de juiste website. Door DNS hoef jij geen IP-adressen te onthouden of over te tikken, maar voer je gewoon btcdirect.eu in. Je kan dit ook vergelijken met je telefoonboek, als je mama wil bellen zoek je op mama, niet op het telefoonnummer.

Grote bedragen

De juiste domeinnaam kan voor een aardig bedrag worden verkocht, wat ertoe heeft geleid dat speculanten domeinnamen oppikten in de hoop op een grote bedrag. Dit zijn de duurste domeinnamen in Nederland volgens Ipsis:

Vakantie.nl € 2,5 miljoen
Voetbal.nl € 453.780
Seks.nl € 200.000
Schoenen.nl € 120.000
relatiegeschenk.nl € 72.000

Dat valt in het niet bij de duurste domeinnamen (althans openbaar) wereldwijd. Volgens godaddy.com staat op de eerste plaats carinsurance.com, dat verkocht werd voor 42 miljoen euro. De tweede is insurance.com, dat voor 30 miljoen euro werd verkocht. En vacationrentals.com neemt de derde plaats in, met 29,8 miljoen euro.

Bijna 700 duizend ethereum in 90 dagen

Deze trend zie je ook terug op het .eth domein. Zo werden zowel artist.eth als artcollector.eth respectievelijk voor 10 ether verkocht. Tegen de huidige ETH koers komt dat neer op ongeveer 26,5 duizend euro per adres.

Het mooie aan OpenSea is dat het een openbare marktplaats is, en volgens data is de gemiddelde verkoopprijs de afgelopen 90 dagen van ENS 0,6113 ETH. Het totale volume is 691.968 ETH. Op dit moment worden er 226 duizend adressen aangeboden. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de meesten slaan helemaal nergens op en bedoeld zijn om ergens snel een slaatje uit te slaan.

Bron: opensea

 

The post Bierbrouwer Budweiser koopt voor 30 Ethereum beer.eth, via ENS en OpenSea appeared first on BTC Direct | Nieuws.