Unilever van Nederland naar Londen naar de metaverse

In 2017 sprak Unilever, net als elk ander bedrijf ter wereld, lovend over de potentie van blockchain. Sinds vorig jaar is het voor bedrijven helemaal hip om iets met of in de metaverse te doen en Unilever wil niet achterblijven.

Grootste verandering sinds social media

Emily O’Brien werkt namens Unilever aan zogenaamde web3-initiatieven. Op de website van het concern zegt ze: “We staan ​​momenteel aan de vooravond van een aardverschuiving: de grootste verandering in het digitale landschap en de digitale cultuur sinds het begin van de sociale media in de vroege jaren 2000.”

Social media heeft ons leven drastisch veranderd, van dansende bananen tot het volgen van wereldwijde hypes via TikTok. Velen hebben relaties en banen gevonden via social media. Het is nogal wat om web3 te vergelijken met de rol die social media in ieders leven wereldwijd speelt.

Wat is web3?

Maar wat is web3 eigenlijk? Web2 verwijst naar de versie van internet die de meesten van ons tegenwoordig kennen. Een internet dat wordt gedomineerd door bedrijven die diensten verlenen in ruil voor persoonlijke gegevens. Denk aan de verschillende diensten van Google waar je niet direct voor hoeft te betalen, maar waar je data gebruikt wordt voor advertenties. Web3 wordt vaak omschreven als een digitale wereld met gedecentraliseerde apps die op de blockchain draaien. Dit zijn applicaties waar iedereen aan mee kan doen, zonder dat ze hoeven te betalen met hun persoonlijke data.

O’Brien zegt: “Dit is de grootste verandering in het digitale landschap en de digitale cultuur sinds de opkomst van sociale media in de vroege jaren 2000 met Web2. We weten dat onze consumenten zich al in deze ruimtes onderdompelen en meer van hun tijd besteden aan virtuele ervaringen die hen in staat stellen hun passies te verkennen, deel te nemen aan culturele evenementen en in contact te komen met gelijkgestemde gemeenschappen.”

Merken in de metaverse

Ze ruikt commerciële kansen en onderzoekt hoe de verschillende merken die onder Unilever vallen een rol kunnen spelen in de metaverse.

“Dit is een geweldige kans voor merken, maar ze moeten consumenten echt nut bieden en niet alleen op de kar springen. We geven vorm aan onze aanpak in Unilever om ervoor te zorgen dat onze merken authentiek in de metaverse verschijnen en dat mensen zich veilig en gewaardeerd voelen in onze ruimtes.”

Er is nog geen eenduidige definitie van wat een metaverse is, zelfs De Dikke van Dale kan ons hierbij niet helpen. Meestal wordt het beschreven als een netwerk van virtuele 3D-werelden gericht op sociale verbinding, een gesimuleerde digitale ruimte gericht op het creëren van een levensechte omgeving voor interactie tussen gebruikers. Of zoals nu nog veelal het geval is en wat Unilever ook nastreeft, merken die jou digitale voorwerpen proberen te verkopen of reclame willen maken.

Stel dat je in een virtuele wereld een huisje bouwt, dan zou je tegen betaling een IKEA-meubel kunnen kopen voor de woonkamer en wat digitale producten van Unilever in de badkamer en keuken bewaren.

Opvolger van het internet

Veel grote bedrijven zoals Unilever willen iets met dit concept en Big Tech vecht om wie de eerste succesvolle metaverse kan lanceren (en beheren). Zo veranderde Mark Zuckerberg eind vorig jaar de bedrijfsnaam van Facebook in Meta.

De reden waarom de metaverse zo populair wordt, is dat het naar verwachting de opvolger van internet kan worden. Maar zo ver is het nog lang niet, zoals een veelgehoord cliché in de cryptowereld luidt: het staat nog maar in de kinderschoenen. Dit is het begin van de metaverse en het is lastig te voorspellen waar en wat dit ons gaat brengen.

“De dingen veranderen snel, maar één ding weten we zeker: het nieuwe virtuele landschap moet rechtvaardiger zijn dan het interne, en inderdaad de fysieke wereld, vandaag de dag is. Het moet representatiever en inclusiever zijn voor iedereen, van de avatars die we kunnen bouwen tot attitudes die we belichamen en ervaringen die we leuk vinden,” aldus O’Brien. “En het moet duurzaam zijn. Uit ons werk in deze ruimte tot nu toe, is het duidelijk dat net zoals een doel verbinding maakt met mensen in de echte wereld, het er ook toe doet in de metaverse.”

Rexona en Magnum

Unilever ligt vier voorbeelden uit van hun merken die al iets doen in de metaverse. Zo heeft Rexona (deodorant) een marathon georganiseerd in Decentraland, is er een digitaal Magnum artwork museum en helpt Closeup met trouwaktes in NFT-vorm. Daarnaast heeft Sunsilk in de populaire game Roblox Sunsilk City gelanceerd, bedoeld om meisjes een veilige plek te bieden om te gamen.

All Dutch and English crypto news!

US lawmakers appeal directly to 4 mining firms, requesting info on energy consumption

Four members of the United States House of Representatives from the Energy and Commerce Committee have demanded answers from four major crypto mining firms in...

A sharp drop in TVL and DApp use preceded Avalanche’s (AVAX) 16% correction

After an impressive 73% rally between July 13 and Aug. 13, Avalanche (AVAX) has faced a 16% rejection from the $30.30 resistance level. Some analysts...

Ripple partners Travelex Bank to launch XRP-enabled enterprise payments in Brazil

Ripple's partnership with Travelex Bank will see customers of the locally regulated bank benefit from XRP-powered cross border payments settled on RippleNet's On-Demand Liquidity (ODL)...

Nigeria aims for millions of new eNaira users as it increases features, targets unbanked

The eNaira, Nigeria's central bank digital currency (CBDC), will enter the second phase of its expansion with new technology to beef up its user base,...

Beste exchanges

Koop je crypto bij Bitvavo